دوره تربیت مربی خلاقیت چیست؟

دوره تربیت مربی خلاقیت

زندگی با تکرار الگوها، رفتارها و افعال گهگاه یکسان ممکن است دچار رکود و رخوت گردد. روزمرگی باعث می‌شود وسعت نگاه ما محدود به عادات و کارهای معمولی شده و در نهایت انسان با فراموش کردن استعداد، توانایی و امکانات وجودی‌اش، در چرخه تکرار، تا حد یک شیء یا جانداری بی مسئولیت تنزل می‌کند در حالی که خودآگاهی و اشراف انسان به ظرفیت نامتناهی ذهن می‌تواند همواره مبدأ و سرآغازی برای سفر تخیل و خلاقیت باشد.

دوره تربیت مربی خلاقیت، یک فعالیت و پروژه مستمر یادگیری خلاق و طی مسیری سبز در جاده‌های خیال‌ورزی، هنر و دست‌ورزی است. به گمان ما، تربیت، همچون یک سفر رمزآلود از طبیعت خام و تاریکی ناآگاهی آغاز شده و دشت‌ها و افق‌های روشن خودشکوفایی و آفرینشگری ادامه می‌یابد. تربیت مسیر رشد شخصی، یادگیری و فعالیت مثبت اجتماعی است؛ سفری که خود زندگی است نه “آماده شدن برای زندگی”.

 تربیت و پرورش خلاقیت نیز راهی از خودشناسی تا خودشکوفایی و آفرینشگری اخلاقی و اجتماعی است. در دوره تربیت مربی که مخاطب آن می‌تواند هر شخص علاقه‌مند به شکوفایی باشد، مشارکت‌کنندگان با فعالیت در حلقه‌های کارگاهی طرح مسئله و حل مسئله خلاق را تجربه می‌کنند. هر چند آغاز دوره با موضوعات و مفاهیمی مثل ماهیت، ضرورت و فرایند خلاقیت آشنا می‌شویم تا خلاقیت را از شبه خلاقیت بازشناسیم، اما به تدریج مسائل و مباحث کاربردی‌تر، فنون و تکنیک‌های تخیل، خلاقیت و خلق هنری مرکز توجه و تجربه خواهند بود.

هر کدام از بخش‌های کارگاه دارای کارکردی در حوزه دانش، بینش و مهارت خلاقیت هستند. معرفی و دیدن فیلم‌های مهم، آشنایی با اندیشه انسان‌های خلاق، تمارین فردی و گروهی و در نهایت، کارآموزی یا تولید محتوای خلاق که با مشارکت اعضا با یکدیگر و تجربه خلق ایده یا محصولی خلاق همراه است.

تجربه چندین بار برگزاری دوره حاضر، دریافت نقد و نظر و خوشحالی شرکت‌کنندگان عزیز و همقطاران هنر و خلاقیت ما را در تأکید بر شعار دوره مصمم‌تر کرده: سفری از غار ذهن تا کرانه‌های آفرینشگری. پس همواره می‌توانیم هجرت کنیم از تنگنای ناامیدی به سرزمین خیال و بیاغازیم سفری مقدس را برای ترویج صلح، فداکاری و آفرینشگری.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *