هوش تصویری فضایی و تقویت آن در مدرسه‌ی ایرانی هنر و خلاقیت

هوش تصویری فضایی

 

 

تا قبل از مطرح شدن نظریه­ ی هوش­‌های چندگانه­ گاردنر، نسبت به هوش تصویری فضایی هیچ توجهی نبود و فقط یک نوع هوش مطرح بود که معمولا با تست­های مختلف آی­کیو سنجیده می­‌شد. تا اینکه هوارد گاردنر؛ روانشناس امریکایی و استاد دانشگاه هاروارد در سال 1983 در کتاب “حالات ذهنی” خود نظریه­ ی هوش‌های چندگانه را ارائه کرد و تعاریف کلیشه ­ای و سنتی از هوش را به چالش کشید. در واقع او با بیان نظریه­‌ی خود، نگاه تک­ بعدی به هوش را رد کرد و از وجود چندین نوع هوشِ مختلف در انسان پرده برداشت. گاردنر معتقد است که این هوش­‌ها ضمن این­که در ارتباط با یکدیگر کار می­‌کنند، اما در عین حال هریک مستقل هستند.

 

هوش‌های مطرح شده در نظریه­ ی گاردنر

این هوش­‌ها عبارتند از:

1_هوش طبیعت­ گرایانه

2_هوش موسیقایی

3_هوش منطقی-ریاضی

4_هوش وجودی (معنوی یا اخلاقی)

5_ هوش میان­ فردی

6_هوش زبانی

7_هوش جسمانی-حرکتی

8_ هوش درون­ فردی

9_هوش تصویری فضایی

 

هوش تصویری فضایی

یکی از انواع هوش که در نظریه­ ی گاردنر مطرح می­‌شود، هوش تصویری فضایی است. منظور از این هوش، درک جهان از طریق تصاویر است. در واقع افرادی که دارای هوش تصویری فضایی بالایی هستند، توانایی تجسم چیزهای مختلف را به صورت سه­ بعدی دارند. این افراد نسبت به عناصری همچون رنگ­ها، خطوط، فرم‌­های مختلف هندسی، فضاها و ارتباطات بین این­ عناصر حساس بوده و به سرعت توجه نشان می­‌دهند. معمولا در جهت­ یابی نقشه­ ها خوب عمل می­‌کنند. همچنین نقطه­‌ی قوت آن­ها استدلال­‌های فضایی تصویری است.

از جمله برخی ویژگی­‌های دیگر افراد با هوش فضایی بالا عبارتند از:

_ در حل پازل موفق عمل می­‌کنند.

_ تصویر را به متن ترجیح می‌دهند.

_ تصاویر، جداول و نمودارها را به خوبی تفسیر می­‌کنند.

_ الگوها را به راحتی پیدا می­‌کنند.

_ از طراحی، نقاشی و هنرهای تجسمی لذت می­‌برند.

_ فیلم را به موسیقی ترجیح می­‌دهند.

 

در واقع مهمترین قابلیتی که هوش تصویری فضایی برای فرد ایجاد می­‌کند، استعداد درک دقیق دنیای بصری است به ترتیبی که فرد می‌تواند اشکال را در ذهن تصور کند، آن­ها را در ذهن خود چرخش دهد و دست به خلق صور گوناگون هنری در ذهنش بزند. توانایی در زمینه ­ی هوش بصری فضایی زمینه ساز بسیاری از اختراعات است.

 مشاغلی که افراد دارای هوش تصویری فضایی قوی، در آن­ها موفق عمل می­‌کنند

در دنیای مدرن امروزی بهره ­مندی از هوش تصویری فضایی یک­ توانایی مهم محسوب می­‌شود. معمولا افرادی که از این نوع هوش بهره ­ی بیشتری دارند و مهارت­‌های لازم در آنان به خوبی پرورش داده­ شده است، در هر رشته، شغل و یا تخصصی که دارند نسبت به اطرافیان خود، خلاقانه­ تر و موفق­ تر عمل می­‌کنند. از جمله برخی مشاغل که افراد با هوشِ بصری فضایی بالا در آن­ها موفق ظاهر می­‌شوند، عبارتند از:

معماری، مهندسی، خلبانی، گرافیک، نقاشی، عکاسی، مجسمه ­سازی، دریانوردی، بازیکن شطرنج، فیلم‌ساز، شعبده ­باز، جهت ‌یاب، فیزیک‌دان نظری، طراحی فضای داخلی، طراح مد

از جمله افراد مشهور دارای هوش تصویری فضایی قوی می‌­توان لئورنادو داووینچی، پیکاسو و میکل آنژ را نام برد.

جالب اینکه این هوش، یک توانایی است که در افرادِ دارای نقص بینایی هم مشاهده شده است. در واقع در رابطه با هوش تصویری فضایی اگرچه بینایی نقش مهمی دارد، اما داشتن چشم ذهن نقش بسیار ویژه­ای در پرورش آن ایفا می­‌کند.

 

 در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت (سرسرا)  چگونه به این هوش پرداخته می‌شود؟

توجه به تفاوت‌های هوشی کودکان و نوجوانان، در مدرسه‌ی ایرانی هنر و خلاقیت جزء نگرش‌های مهم و مورد توجه مدرسه است. زیرا که موجب پویایی و لذت­‌بخش شدن فرآیند یاددهی­_یادگیری می ­گردد. همین نگرش باعث شده که مدرسه، بسترهای متنوعی را برای پرورش انواع هوش‌­ها، از جمله هوش بصری  فضایی تدارک ببیند. از جمله این بسترها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نقاشی

با نقاشی کردن، کودک یا نوجوان چیزهایی را که در عالم واقعیت وجود ندارد، در ذهن خود مجسم می‌­کند، به آن تصویر و بعد می‌بخشد و سپس بر روی کاغذ نمایان می ‌کند. در واقع کودک در طی نقاشی کردن ایده‌ها و تصورات خود را به مقوله‌های تجسمی تبدیل می­‌کند. ضمن اینکه در دوره ­ها، کودکان و نوجوان با انجام بعضی تمرینات، برخی از مهارت­‌های هنریِ طراحی و نقاشی خود را هم ارتقا می­‌بخشند.

 

خلاقیت و نقاشی کودکان با هوش تصویری فضایی

 

فیلم

یکی دیگر از فعالیت­‌های مدرسه­، دیدن فیلم‌­های متنوع و گاهی سرشار از تخیل است که در برخی جلسات به کودکان معرفی شده و راجع به آن ها گفت­گو می‌شود. فیلم به عنوان یکی از نمایندگان دنیای مجازی که امروزه جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، پتانسیل­‌های بصری بسیاری برای تقویت هوش فضایی دارد. از جمله این پتانسیل­ها می‌­توان به: رنگ­ها، نورها، عکس­ها و تصاویر، هندسه­‌ی اشکال و کاراکترهای مختلف فیلم اشاره کرد. ضمن اینکه در طی گفت­گو راجع به فیلم­، کودک یا نوجوان برای بیان جملات و مفاهیمی که مدنظر دارد از دایره ­ی لغات متنوعی بهره می‌برد که به رشد درک و اندیشه‌ی او کمک بسزایی می­‌کند. بخشی از این لغات، به واژگان فضایی اختصاص می‌یابند؛ کلمات مرتبط با دنیای تصاویر و دنیای سه بعدی. کلماتی که به اشکال،اندازه، ابعاد، فواصل و موقعیت‌ها اشاره می‌کنند مانند: مربع، دایره، مثلث، بزرگ، کوچک، کوتاه، بلند، دور، نزدیک، کنار، گوشه، بالا ، پایین و… .

متناسب با سن مخاطبین، در سنین بالاتر، دایره واژگان از جمله واژگان فضایی می‌توانند شکل پیچیده‌­تری به خود بگیرند.

 

تحلیل فیلم کودک از طریق هوش تصویری

 

عکاسی

فعالیت دیگر، عکاسی از اشیا و مناظر است. عکس گرفتن از زوایای متعدد، نه تنها درک تصویری کودک و نوجوان را رشد می­‌دهد بلکه توانایی او را برای دیدن موضوعات از زوایای مختلف ارتقا می‌بخشد. دیدن از زوایای متعدد، مهارت حل مسئله را در کودکان در رابطه با موضوعات مختلف افزایش می‌دهد. کودک با عکاسی کردن درک فضایی بالاتری پیدا می­‌کند. مثلا می­‌تواند تجسم کند اگر از بالا به منظره­‌ای که از آن عکس گرفته بود نگاه می­‌کرد، عکس او چه شکلی می­‌شد!

 

عکاسی با هوش تصویری فضایی

ساخت ­وساز با اشیا دور‌ریز

لمس اشیا گوناگون اثر بسیاری در افزایش درک مفهوم سه بعدی دارد و برای مخاطب به خصوص کودکان بسیار لذت­‌بخش است، درواقع کودک را درگیر یک کاوش فضایی می‌کند. کودک در طی ساخت و ساز با دور‌ریزها، به­ صورت اکتشافی در حال تقویت هوش فضایی و فانتزی خود می‌باشد. امروزه شاهد بازی‌های مجازی بسیاری هستیم که پایه و اساس شان، موضوع ساخت و ساز است و می‌بینیم که این بازی­‌ها با استقبال بسیاری از جانب کودکان و نوجوانان روبه­ رو شده­‌اند. بنابراین با وجود چنین شباهت مفهمومی­­‌ای، ساخت و ساز با وسایل دور‌ریز و اشیای اضافی محیطِ اطراف، ضمن اینکه باعث می­‌شود بچه­ ها با دقت بیشتری به محیط اطراف نگاه کنند و خلاقیت‌شان پرورش یابد، ابعاد تجسمی ذهن‌شان را هم رشد می ‌دهد.

 

قصه­‌خوانی و نوشتن داستان

در سرسرا، از داستان به شکل‌های بسیار متنوعی در کلاس­‌ها استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به  ادامه دادن یک داستان نیمه تمام توسط خود کودکان اشاره کرد.

با قصه­‌خوانی و نوشتن داستان‌های تخیلی، کودک خود را در موقعیت‌­های دیگری تصور می­‌کند. سپس او برای نوشتن، نقاشی کردن و یا بیان این تصورات، دست به توصیف موقعیت‌های متنوع فضایی می­‌زند. مثلا کودکی که در داستان خود دست به خلق یک شهر‌بازی جنگلی زده؛ او برای بیان موقعیت اشیای مختلف در این شهر‌بازی و یا تصویر کردن آن­ها بر کاغذ، ابتدا باید به تصاویر و اجسام سه بعدی ذهنش مراجعه کند. آن‌ها را مورد کندوکاو قرار دهد و سپس به اشکال مختلف بیانی یا تصویری نمایان سازد.

 

 

قصه کودکانه تصویری فضایی

نمایش خلاق

گاهی در حین خواندن داستان­‌های گوناگون در کلاس، بچه‌ها خود را در نقش کاراکترهای داستان قرا می‌دهند، ژست­‌های مختلفی در مقابل دوربین گرفته و نقش بازی می­‌کنند.

نقش بازی کردن و نمایش خلاق، موجب می­‌شود کودک یا نوجوان از زبان بدن و ایما و اشاره‌های مختلفی بهره ببرد و دایره واژگان فضایی را علاوه بر بیان کردن، به­ صورت نمایشی هم بروز دهد که می­‌تواند موجب ظهور ابعاد رشدی هوش تصویری فضایی او گردد.

بازی‌های مختلف تصویری

منظور از بازی‌های تصویری، بازی‌هایی است که مخاطب ابتدا با تصویری از کلمات، اشیا، رنگ­ها و… روبرو می‌شود و پس از آن وارد فرآیند یک بازی می‌گردد. از جمله این بازی­‌ها می‌توان به بازی‌های مرتبط با به خاطرسپاری، بازآفرینی تصاویر، تکمیل تصاویر بریده شده و… اشاره کرد.

برای مثال یکی از این بازی­‌ها، گفتن حدس­‌ها در رابطه با برخی عکس­‌های برش­ خورده است؛ بخشی از یک تصویر به کودک نشان داده می­‌شود و او باید حدس بزند که بقیه تصویر چیست. ضمن اینکه گاهی اوقات از آنان خواسته می­‌شود که با تخیل خودشان مابقی تصویر ر کامل کنند.

در طی چنین بازی‌هایی، ضمن ایجاد لذت برای کودک یا نوجوان، هوش تصویری فضایی هم پرورانده می‌­شود.

 

بازی های تصویری فضایی

این­ها نمونه‌هایی ازفعالیت‌های متنوع در سرسرا هستند که می‌توانند هوش تصویری فضایی کودک و نوجوان را ارتقا داده و او را برای داشتن تجسمی خلاق­‌تر یاری کنند.

تقویت هوش تصویری فضایی کودکان می‌تواند ضمن آموزش مفاهیم زیادی به آن­ها، زمینه‌های بسیاری را برای افزایش توجه و تقویت حافظه‌ی بصری فضایی در کودکان فراهم نموده و در دیگر جنبه های مهارت­‌های موردنیاز کودکان ازقبیل: مهارت‌های حرکتی، شنیداری، کلامی و…  درعرصه­‌های­ مختلف سودمند و تأثیرگذار باشد. در واقع تقویت این هوش می‌تواند موجب رشد هوش‌های دیگر کودک هم بشود.

ما در مدرسه­‌ی ایرانی هنر وخلاقیت، به دنبال ایجاد برنامه­‌ها و فعالیت­‌هایی متنوع برای مخاطب کودک ونوجوان هستیم زیرا که به تنوع انسان­‌ها و تنوع هوش‌­ها باور داریم و می­‌دانیم چنین باوری اگر منجر به عملکردی متناسب شود، نتایجی شگرف را در رشد کودکان و نوجوانان و آینده ­ی آن­ها رقم خواهد زد.

 

نگارنده: مریم رحمانی

 

 منابع:

www.howardgardner.com

www.Thoughtco.com

www.niu.edu

www.parentingforbrain.com

www.gardner.com

https://www.ensani.ir/file/download/article/6476e4bc81bee-10231-1402-118.pdf

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *