فواید فعالیت کارگاهی برای کودکان و نوجوانان

فواید فعالیت کارگاهی برای کودکان و نوجوانان

به عنوان والد یا مربی، چقدر با اهمیت و فواید فعالیت کارگاهی برای رشد کودکان و نوجوانان، شکوفایی استعدادها، پرورش تخیل و خلاقیت و تقویت مهارت های آنان آشنا هستید؟

در این مطب از وبلاگ سرسرا (مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت) به چیستی فعالیت کارگاهی، تفاوت آن با کلاس درس و مزایای آن برای رشد و پرورش ابعاد مختلف شخصیت و مهارت های کودکان و نوجوانان می پردازیم.

کارگاه چیست؟

کارگاه یا ورکشاپ (workshop) یک برنامه آموزشی فشرده است که با گروه کوچکی از افراد تشکیل می شود و بر آموزش تکنیک ها، اصول و مهارت ها در یک موضوع خاص تمرکز دارد.

موضوع آموزشی کارگاه می تواند علمی، فنی، هنری و … باشد. به طور مثال کارگاه های سرسرا بیشتر بر فعالیت های هنری و خلاقانه متمرکز است.

کارگاه های سنتی همواره به صورت حضوری برگزار می شدند اما با توجه به رشد فناوری های ارتباطی و اینترنت، امروزه کارگاه های مجازی و آنلاین نیز بسیار رایج هستند.

کارگاه های آنلاین با استفاده از سامانه آموزش مجازی یا همان سیستم مدیریت یادگیری (Learning Management System) یا همان LMS امکان حضور آنلاین فراگیران در جلسات از اقصی نقاط کشور و جهان را فراهم می سازد.

تفاوت کارگاه با کلاس درس

  • کلاس درس معمولا شامل تعداد بیشتری فراگیر نسبت به کارگاه است. به همین دلیل امکان تعامل در کلاس درس کمتر و در کارگاه بیشتر است.
  • برخلاف کلاس درس که بیشتر جنبه نظری دارد، کارگاه ها بر کار عملی و یادگیری مهارت های عملی تمرکز دارند.
  • کارگاه ها نسبت به کلاس درس، ساختار منعطف تر و آزادانه تری دارند و امکان مشارکت فراگیران در آن بیشتر است.
  • امکان آموزش طیف متنوعی از موضوعات و مهارت ها در کارگاه وجود دارد در صورتی که در کلاس درس چنین نیست.
  • با توجه به موارد بالا، بدیهی ست که فواید فعالیت کارگاهی فراتر از مزایای کلاس درس خواهد بود.

مزایا و فواید فعالیت کارگاهی برای کودکان و نوجوانان

اگر دقت کرده باشید، کودک یا نوجوان شما، گاهی یا اغلب اوقات، به طور خودجوش به فعالیت هایی مشغول می شود. هر کودک یا نوجوان ممکن است با توجه به روحیات خود، به نوع خاصی از بازی یا فعالیت علاقه نشان دهد.

سرگرمی ها و فعالیت های خودجوش کودکان، بهترین بستر برای کشف علایق و استعدادهای خاص آنان است که چندان جدی گرفته نمی شود.

این علایق و استعدادها معمولا در آموزش مدرسه ای نیز، که متمرکز بر برنامه ای از پیش تعیین شده و انعطاف ناپذیر است، امکان بروز و رشد نمی یابد.

اما یک کارگاه آموزشی بستری مناسب را برای پرداختن به این گونه علایق و استعدادها را فراهم می کند. با این حال، اهمیت و فواید فعالیت کارگاهی بسیار فراتر از سرگرم شدن کودکان و نوجوانان یا کشف علایق و استعدادهای آنان است.

در ادامه مطلب، این مزایا را مورد بررسی قرار می دهیم.

فواید فعالیت کارگاهی برای تقویت تخیل و خلاقیت

همان طور که از اسم آن آشکار است، مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت برای تقویت تخیل و خلاقیت کودکان و نوجوانان ارزش زیادی قایل است.

تخیل زیربنای خلاقیت است و بالعکس. تخیل برای حل مسئله، تفکر خارج از چارچوب و توانایی غوطه ور شدن در بسیاری از مشاغل، مانند هنر، ادبیات و فیلم، بسیار مهم است. توانایی تفکر خلاق و همچنین بیان خلاقانه به گسترش تخیل کمک می کند.

خلاقیت شکل ارزشمندی از ابراز وجود است و روش ‌هایی که خلاقیت کودکان بروز می ‌کند به آنها کمک می‌کند تا افکار، احساسات، علاقه ‌ها و ناپسندهای درونی خود را درک کنند.

وقتی تخیل فرزندتان را پرورش می دهید، به پرورش خلاقیت او کمک می کنید و به عنوان یک فرد رشد می کند. این نوع فعالیت های کارگاهی به همه زمینه های یادگیری بچه ها کمک می کند.

فعالیت‌ های کارگاهی خلاقانه به فرزند شما کمک می‌کند تا فکر کند، ارتباط برقرار کرده و مسائل را برای خودش حل نماید. شکست “اولین تلاش در یادگیری” است و فعالیت ‌های خلاقانه راهی فوق ‌العاده برای فرزند شما فراهم می‌کند تا فکر کند و راه‌ حل ‌های مختلف را برای رسیدن به آنچه می‌خواهد امتحان کند.

فعالیت های کارگاهی به کودکان کمک می کند تا اطلاعات را مرتب، سازماندهی و تجزیه و تحلیل و مسائل را حل نمایند.

خلاق بودن، اعتماد به نفس کودک شما را برای امتحان تجربیات و فعالیت های جدید افزایش می دهد، پشتکار و صبر او را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا ایده های خود را توسعه دهد.

بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطی

یکی از فواید فعالیت کارگاهی بهبود مهارت های اجتماعی است. فعالیت های کارگاهی به دلیل جنبه تعاملی و مشارکتی خود، به بچه ها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی را که در بزرگسالی به آن نیاز دارند، توسعه دهند.

فعالیت های کارگاهی فرصت هایی را برای رهبری، همکاری و تعامل با همتایان فراهم می کنند. از سوی دیگر، شرکت در کارگاه های آموزشی می‌توانند به بچه ‌ها این توانایی را بدهند که با افرادی متفاوت از خودشان ارتباط برقرار کنند.

فعالیت های کارگاهی خلاقانه به کودک شما کمک می کند تا مهارت های گوش دادن خود را توسعه دهد، احساسات خود را بیان کند، فعالیت ها و اعمال خود را توصیف کند، زبان خود را توسعه دهد و توجه خود را به جزئیات افزایش دهد.

تاثثیر فعالیت های کارگاهی بر بهبود سلامت روان کودکان و نوجوانان

این فعالیت ها می توانند به کودکان کمک کنند تا یک حس قوی از خود ایجاد کنند. در واقع، بهبود عزت نفس و حس تعلق یکی از مزایای بسیار مهم فعالیت های کارگاهی است.

پرورش ایده های کودکان در فعالیت کارگاهی و تبدیل آنها به چیزی عینی و ملموس، باعث غرور عمیق، رضایت و عزت نفس می شود. این به کودک شما امکان می دهد تا به توانایی های خود برای توسعه تفکر خود اعتماد کند زیرا می داند که ایده هایش شناخته شده و ارزشمند است.

هم عزت نفس و هم احساس تعلق به مزایای کلی تری در سلامت روانی و اجتماعی کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که نوجوانانی که در فعالیت های فوق برنامه شرکت می کردند سطوح بالاتری از رضایت از زندگی و خوش بینی و سطوح پایین تری از علائم اضطراب و افسردگی را نشان دادند.

این نوجوانان همچنین زمان تماشای تلویزیون را به میزان قابل توجهی کمتر گزارش کردند، که با عکس آن مرتبط بود: سطوح پایین ‌تر رضایت از زندگی و خوش ‌بینی و سطوح بالاتر اضطراب و علائم افسردگی.

تقویت ابراز وجود و مدیریت احساسات

همان طور که گفتیم کارگاه فرصت و فضای بیشتری برای فعالیت و مشارکت و تعامل کودکان ایجاد می کند. به همین دلیل یکی از فواید فعالیت کارگاهی، امکان ابراز وجود بیشتر برای کودکان و نوجوانان است.

این ابراز وجود به ویژه در فعالیت های هنری که سرسرا بر آنها متمرکز است، نمود بیشتری دارد. مانند تمام فعالیت‌های خلاقانه، فعالیت‌های هنری و دستی یک خروجی خلاقانه فوق‌العاده هستند.

از طریق هنر، کودکان می توانند آزادانه و گاهی بدون اینکه متوجه شوند، خود را بیان کنند! کودکان ناخودآگاه افکار و احساسات درونی خود را از طریق آثار هنری خود بیان می کنند.

فعالیت هنری در کارگاه راهی عالی برای کودکان برای بازتاب و مدیریت احساساتشان است. فرآیند تبدیل یک فکر به یک اثر هنری ملموس، روشی درخشان است که به ما امکان می دهد افکار و احساسات درونی خود را مدیریت کنیم و آنها را به چیزی واقعی تبدیل کنیم.

علاوه بر این، ثابت شده است که هنر و فعالیت ‌های خلاقانه تأثیر مثبتی بر سلامت و آرامش روانی دارند.

ایجاد عادات مثبت در فعالیت کارگاهی

فعالیت های کارگاهی به بچه ها کمک می کند تا عادت های مثبتی از قبیل زیر را در خود ایجاد کنند:

  • مهارت های مدیریت زمان
  • مشارکت اجتماعی و کار تیمی
  • پایداری و پیگیری

تقویت مهارت های حسی حرکتی

در دنیایی که کودکان در سنین پایین به طور فزاینده ای در معرض نمایشگرها قرار می گیرند، کمک به رشد قدرت دست و انگشتان کودک بسیار مهم است. وقتی کودک شما مدل می ‌سازد، خاک رس را دستکاری می ‌کند یا از انگشتان خود برای ایجاد علامت استفاده می‌کند، این به تقویت قدرت دست و انگشتان او کمک می‌کند. فعالیت کارگاهی خلاقانه به رشد مهارت های حرکتی، تعادل و آگاهی فضایی کودک شما کمک می کند.

یک مهارت فیزیکی کلیدی که می تواند از طریق فعالیت های کارگاهی بهبود یابد، مهارت های حرکتی ظریف است. یادگیری توسعه مهارت های حرکتی ظریف نیازمند تمرین است. چه یاد گرفتن مداد در دست باشد، چه مهارت های علامت گذاری یا قیچی کردن. فعالیت های خلاقانه به رشد بصری، مهارت حرکتی و لامسه کودک شما کمک می کند.

در طول کارگاه های هنری و صنایع دستی، کودکان به طور منظم از عضلات مختلف انگشتان، مچ دست و دست خود استفاده می کنند. استفاده منظم از این ماهیچه ها قدرت و ظرافت آنها را بهبود می بخشد، که سپس کارهای دیگر مانند نوشتن را بسیار آسان تر می کند!

کودک شما با گرفتن اطلاعات از حواس متعدد، دنیای خود را درک می کند. درگیر شدن در فعالیت‌ های کارگاهی خلاقانه به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت ‌های مشاهده، توانایی گوش دادن به دستورالعمل ‌ها، کشف بافت‌ های مختلف، تشخیص بوهای مختلف و درک دنیای خود را توسعه دهد.

حرف آخر در فواید فعالیت کارگاهی برای کودکان و نوجوانان

مدرسه و کلاس درس به دلیل ساختار آموزش انبوه، نظری، یک بعدی و انعطاف ناپذیر خود، قادر به پاسخگویی به بسیاری از نیازهای رشدی کودکان و نوجوانان نیست. حتی امروزه، مدرسه به عنوان یکی از عوامل سرکوب استعداد و خلاقیت کودکان به حساب می آید.

در چنین شرایطی کارگاه های آموزشی بیرون از مدرسه فرصت مناسبی را برای کشف و شکوفایی علایق و استعدادها و تقویت مهارت های آنان فراهم می کند. با این حال، فواید فعالیت کارگاهی بیش از این هاست که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم.

کارگاه های هنر و خلاقیت سرسرا فرصتی است تا کودکان و نوجوانان بتوانند فضای آموزشی متفاوت را تجربه کرده و از مزایا و فواید آن برخوردار شوند.

 

منابع:

webmd.com

kent-teach.com

artfulparent.com

activity-box.com

thecreationstation.co.uk

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *