کارگاه ملاقات با هنر چیست؟

از آثار کارگاه ملاقات با هنر 1

هنر، زبانی مشترک میان همه ما آدم‌ها است. به مرور که از کودکی به سمت بزرگسالی حرکت می‌کنیم و با کلمه‌ها آشنا می‌شویم، از زبان اشکال، فرم‌ها و رنگ‌ها دور می‌شویم. این در حالی است که در بزرگسالی نیز می‌توانیم با زبان هنر گفتگو و همدیگر را درک کنیم.

تحقیقات پژوهشگران و آن چیزی که ما در کارگاه‌های آموزشی با گروه‌های مختلفی از مخاطبان مثل کودک و نوجوان، دانشجویان رشته‌های هنری و غیر هنری، معلمان و والدین تجربه کرده‌ایم نشان می‌دهد در اغلب اوقات آموزش نادرست در مدارس باعث تخریب شوق هنری و خلاقیت شده است.

از آثار شرکت‌کنندگان کارگاه ملاقات با هنر

از آثار شرکت‌کنندگان کارگاه ملاقات با هنر

با وجود این که خلاقیت و آفرینشگری امری درونی و ذاتی است اما قابل ارتقا و پرورش با آموزش مناسب است. حتی می‌توان آثار مخرب آموزش‌های نادرست را زدود. درباره هنر نیز می‌توانیم از طریق آموزش، یا خودآموزی همین ادعا را داشته باشیم.

هدف از کارگاه ملاقات با هنر، آموزش حرفه‌ای هنر نیست. اتفاقاً در طی کارگاه تنها ملاقات و مواجهه‌ای خالص، مبتدیانه و کودکانه با هنر خواهیم داشت. به همین دلیل است که هر یک از فعالیت‌های کارگاه، پسوند “بازی” دارند: رنگ بازی، نقاشی بازی، شکل بازی، ….

آنقدر آموزش رسمی ما درگیر مناسبات جدی شده که طنز، شوخی، بازی، بداهگی و تخیل را فراموش کرده‌ایم. به گفته الیوت آیزنر، اندیشمند برجسته تعلیم و تربیت در کتاب هنرها و آفرینش ذهن “هنر عرصه‌ای برای پرورش تخیل است. بر خلاف مدارس که بر دقت و تفکر خطی تأکید دارند”.

ما در کارگاه ملاقات با هنر بازی با رنگ، نقش و اشکال را در ساده‌ترین حالت خود تجربه می‌کنیم. با زبان هنر می‌توانیم دوستی و صلح را بیشتر و بهتر تجربه و ترویج کنیم. ملاقات با هنر، مواجهه با علائق فطری و کودکانه و کنار گذاشتن ترس‌های ناشی از آموزش سرکوبگرانه مدرسه‌ای است.

 

در کلیپ زیر، بعضی از تجارب شرکت‌کنندگان کارگاه” ملاقات با هنر” در تابستان 1401 بازگو می‌شود.

بر اساس نظرات شرکت‌کنندگان اجراهای حضوری و مجازی بعضی از ویژگی‌های این کارگاه عبارتند از:

  • سادگی اغلب تمرین‌ها
  • کاربردی بودن برای تدریس
  • الهام‌بخشی برای زندگی شخصی
  • ایجاد علاقه برای دنبال کردن هنر به صورت جدی تر
  • تمرین پرورش خلاقیت و سیالیت ذهن، انعطاف و ابتکار

مدت کارگاه به شرایط مختلفی وابسته است اما به طور معمول کارگاه در 2 یا 3 بخش 4 ساعتی به صورت مجازی و حضوری اجرا می‌شود. در کارگاه‌هایی که مخاطبان آن مربیان کودک و معلمان دوره ابتدایی هستند بخش پایانی به تأمل درباره تأثیر حسی و شخصی کارگاه همچنین کاربرد تمرین‌های مختلف برای آموزش به کودکان اختصاص داده می‌شود.

از آثار شرکت‌کنندگان کارگاه ملاقات با هنر

از آثار شرکت‌کنندگان کارگاه ملاقات با هنر

در این کارگاه، پرورش هوش هنری، کسب مهارت و بینش هنری بیش از دانش مورد توجه است. در واقع ما در کارگاه ملاقات با هنر که با کلاس درس متفاوت است، ساعت‌هایی را در بازگشت به حس و حال شاعرانه و دیداری کودکانه با خود می‌گذارنیم.

پی‌نوشت: تصاویر مربوط به تمرین رنگ بازی  کارگاه ملاقات با هنر است که توسط شرکت‌کنندگان خلق شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *