چگونه کودکان و نوجوانان از سرسرا به دنیای هنر و خلاقیت وارد می‌شوند؟

چگونه کودکان و نوجوانان از سرسرا به دنیای هنر و خلاقیت وارد می‌شوند؟

سرسرا، در معماری ایرانی فضایی میان بیرون و درون است. ما نیز با الهام از این فضای واسط، خود را میانجی یا پلی برای ورود به دنیای هنر و خلاقیت قرار داده‌ایم تا کودکان و نوجوانان، حتی بزرگسالانی که با ما در سفر خلاقیت همراه می‌شوند به چشم‌اندازهای هنر و خلاقیت و تخیل راه پیدا کنند.

چه شادی‌ای بیشتر از این که واسطه‌ای برای رسیدن به و دیدن زیبایی‌ها باشیم؟

دنیای هنر و خلاقیت چشم‌انداز وسیع و متنوعی است که طیف متکثری از بیان و تجربه انسانی را در بر می‌گیرد. این جهان، شامل هنرهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی و طراحی؛ و همین‌طور هنرهای نمایشی مانند موسیقی، رقص، تئاتر و فیلم است. عالم هنر و خلاقیت، همچنین هنرهای ادبی مانند شعر، داستان و سایر اشکال بیان خلاق مانند مد، معماری و طراحی محصول را در بر می‌گیرد.

امکانات بی‌پایان عالم هنر و خلاقیت

دنیای هنر و خلاقیت، در ذات خود،  در مورد کاوش و بیان تجربه انسانی است. عالم هنر به ما این امکان را می‌دهد که افکار، احساسات و دیدگاه‌های خویش را به روش‌های منحصر به فرد و نوآورانه بیان کرده و با سایر انسان‌ها به اشتراک بگذاریم. از طریق هنر و خلاقیت، می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، وضعیت موجود را به چالش بکشیم و مرزهای ممکن را پشت سر بگذاریم.

اثرهای هنری و خلاقانه اغلب به عنوان بازتابی از زمانه‌ای که در آن خلق شده‌اند، دیده می‌شود. آثار هنری می‌توانند تفسیری بر مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشند یا ما را صرفا به لذت و ستایش زیبایی و قدرت خلاقه بشری دعوت کنند. آنها می‌توانند در مضامین و پیام‌های خود عمیقا شخصی یا جهانی باشند.

دنیای هنر و خلاقیت به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و فرم‌ها و سبک‌های جدیدی همیشه در حال ظهور هستند. این جهان، مکانی برای آزمایش، نوآوری و همکاری است، جایی که هنرمندان و متفکران خلاق می‌توانند گرد هم آیند تا مرزهای ممکن را شکسته و گامی به فراسوی آن بردارند.

دوران نخست زندگی بهترین زمان برای ورود به این جهان زیبا و غنی است؛ اما متاسفانه، دنیای هنر و خلاقیت در مدارس ما بسیار غریب و مهجور است.

چرا باید کودکان و نوجوانان را با دنیای هنر و خلاقیت آشنا کنیم؟

دلایل زیادی برای آشنا ساختن کودکان با جهان هنر و خلاقیت وجود دارد. ما قبلا در وبلاگ سرسرا مطالبی در مورد نقش هنر در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان و همچنین اهمیت تربیت هنری کودکان منتشر کرده‌ایم. علاوه بر آنها، در ادامه مطلب به چند دلیل مهم اهمیت ورود کودکان به دنیای هنر و خلاقیت اشاره می‌کنیم.

ابراز وجود را تشویق می‌کند

فعالیت هنری و خلاقانه فضایی امن و بدون قضاوت را برای بیان خود و احساساتشان در اختیار کودکان قرار می‌دهد. از طریق هنر، آنها می‌توانند افکار، احساسات و تجربیات خود را به گونه‌‌ای بروز دهند که بیان آنها از طریق معمول شاید بسیار دشوار یا غیرممکن باشد.

فعالیت هنری مهارت‌ های حرکتی ظریف را توسعه می‌دهد

نقاشی، طراحی و سایر اشکال هنری کودکان را ملزم می‌کنند که از دست‌ها و انگشتان خود به‌طور دقیق و کنترل‌شده استفاده کنند، که می‌تواند به رشد مهارت ‌های حرکتی ظریف آنها کمک کند.

رشد شناختی را تقویت می‌کند

دنیای هنر و خلاقیت مغز کودک را به گونه‌ای درگیر می‌کند که موجب توسعه مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی می‌گردد.

خلاقیت و تخیل را پرورش می‌دهد

درگیری در فعالیت های هنری تفکر واگرا و تخیل خلاق را در کودکان توسعه می‌دهد و به این ترتیب دنیای درونی غنی و زیبایی را برای آنان فراهم می‌کند.

دنیای هنر و خلاقیت قوه تخیل کودکان را پرورش می دهد.

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس

خلق هنر می‌تواند مایه احساس رضایت و موفقیت برای کودکان باشد که به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس آنان کمک می‌کند.

عالم هنر و خلاقیت، درک و سواد فرهنگی کودکان را بهبود می‌بخشد

هنر و خلاقیت می‌تواند کودکان را در معرض فرهنگ‌ها، سنت‌ها و دیدگاه‌های مختلف قرار دهد، که قادر است به ترویج همدلی، درک دیگری و صلح و دوستی یاری رساند.

به طور کلی، ورود به دنیای هنر و خلاقیت می‌تواند یک تجربه سرگرم‌کننده و در عین حال مفید برای کودکان و نوجوانان باشد. علاوه بر اینکه فعالیت های هنری و خلاقانه می‌تواند به پرورش عشق مادام‌العمر به یادگیری و اکتشاف کمک کند، همچنین ابزارهایی را برای کودکان فراهم می‌نماید که برای بیان خود و ارتباط عمیق‌تر با دنیای اطراف خود به آنها نیاز دارند.

چطور کودکان را از سرسرا وارد دنیای هنر و خلاقیت می‌کنیم؟

سرسرا؛ مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت رویکردی خاص را برای تربیت هنری و ورود کودکان و نوجوانان به دنیای هنر و خلاقیت در پیش گرفته است.

مربیان و تسهیل‌گران سرسرا، از طرفی، خود کودکانی بزرگسال هستند که سال‌هاست با عالم هنر و خلاقیت انس گرفته‌اند. از طرف دیگر، همواره در پی آموختن و به روز ساختن دانش و مهارت‌های آموزشی خویش در این زمینه هستند.

به این ترتیب، در سرسرا دوره‌های شادی‌بخش و هیجان‌انگیز زیر را برای آشنایی کودکان و نوجوانان با عالم هنر و خلاقیت فراهم ساخته‌ایم:

برای کسب اطلاعات بیشتر و پیش ثبت نام کارگاه‌ها به بخش سرسرای خلاقیت مراجعه فرمایید.

همچنین خوشحال می‌شویم سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از روش‌هایی که در پایین صفحه ذکر شده است، با ما در میان بگذارید.

با گشودن سرسرای دنیای هنر و خلاقیت به روی فرزندان خویش، زندگی آنان را شادتر، زیباتر و غنی‌تر سازیم!

 

منابع

moonpreneur.com

pacificprime.sg

brilliantio.com

artdex.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *