هنر برتر از گوهر آمد پدید: اهمیت تربیت هنری کودکان

اهمیت تربیت هنری کودکان

نقاشی‌های غار که توسط انسان نئاندرتال ترسیم شده نشان می‌دهد که نیاز به ابراز خویشتن از طریق هنر در روح و روان انسان قدمتی دیرینه دارد. نتایج پژوهش‌ها نیز نشان از تاثیرات مثبت هنر در رشد شناختی، هیجانی و مهارتی کودکان و نوجوانان دارد. با این حال، تربیت هنری کودکان در مدارس ما تقریبا به هیچ انگاشته شده است. به طوری که ساعت آموزش هنر به دروس چون ریاضی و علوم اختصاص داده می‌شود.

چرا تربیت هنری کودکان مهم است؟

آموزش و تربیت هنری کودکان و نوجوانان به دلایل بسیاری برای رشد آنها بسیار مهم است. اول از همه، هنر خلاقیت را توسعه می‌دهد، که یک مهارت حیاتی برای حل مسئله و نوآوری در همه زمینه‌های زندگی است. تربیت  هنری همچنین به کودکان در مورد اَشکال مختلف بیان و ابراز خویش به آنان آموزش می دهد و می تواند به آنها کمک کند تا صدا و دیدگاه منحصر به فرد خود را توسعه دهند.

علاوه بر پرورش خلاقیت، آموزش هنری می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد کلی شناختی و اجتماعی کودک داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض هنر می تواند مهارت های تفکر انتقادی را بهبود بخشد، همدلی و هوش هیجانی را افزایش دهد و مهارت های اجتماعی مانند ارتباط، همکاری و کار تیمی را تقویت نماید.

آموزش هنری همچنین می‌تواندباعث ایجاد حس موفقیت در کودکان گردد و عزت نفس آنها را ارتقاء دهد. وقتی کودکان فرصت خلق چیزی، اعم از نقاشی، مجسمه یا قطعه موسیقی را داشته باشند و بازخورد مثبتی برای کار خود دریافت کنند، می تواند به آنها کمک کند تا به توانایی‌های اعتماد بیشتری پیدا کرده و نسبت به دستاوردهای خود احساس غرور نمایند.

در نهایت، آموزش و تربیت هنری کودکان و نوجوانان می‌تواند منبع شادی و الهام برای آنان باشد. درگیر شدن با هنر می‌تواند یک تجربه سرگرم‌کننده و غنی باشد که دنیای جدیدی از خلاقیت و تخیل را  می‌گشاید. چه از طریق طراحی، نقاشی، موسیقی، رقص یا تئاتر باشد، آموزش هنری می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساسات و علایق جدیدی را کشف کنند که می‌تواند زندگی آنها را برای تمام طول عمر غنی‌تر کند.

پژوهش‌های علمی درباره اهمیت تربیت هنری کودکان چه می‌گویند؟

مطالعات زیادی انجام شده است که مزایای بلند مدت آموزش هنری به کودکان و نوجوانان را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در سنین پایین در معرض هنر قرار می‌گیرند، از نظر تحصیلی نیز بهتر عمل می‌کنند و به احتمال زیاد به تحصیلات عالی ادامه می‌دهند.

 

یک مطالعه که توسط بنیاد ملی هنر آمریکا انجام شد نشان داد که دانش‌آموزانی که در هنر شرکت می‌کنند، نسبت به همسالان خود که در فعالیت‌های هنری مشارکت نمی‌کنند، به احتمال بیشتری از نظر تحصیلی برتر هستند، اهداف شغلی بالاتری دارند و مشارکت مدنی قوی‌تری از خود نشان می‌دهند. مطالعه دیگری که در مجله اقتصاد فرهنگی منتشر شد نشان داد دانش آموزانی که در دبیرستان هنر می‌خوانند بیشتر در بزرگسالی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و کمتر بیکار می‌‌شوند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که آموزش هنری تأثیر مثبتی بر سلامت روان و بهزیستی دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله هنرهای کاربردی و سلامت آمریکا نشان داد که شرکت در برنامه های هنرهای تجسمی می تواند بهزیستی روانی را بهبود بخشد و سطح استرس را در کودکان کاهش دهد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که پرداختن به هنر می‌تواند به رشد انعطاف‌پذیری و مهارت‌های مقابله‌ای در کودکان کمک کند و حتی می‌تواند برای کودکانی که تروما یا سایر تجربیات نامطلوب را تجربه کرده‌اند، مزایای درمانی داشته باشد.

به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که آموزش هنری مزایای قابل توجه و پایداری برای کودکان دارد، هم عاطفی، شناختی، توسعه مهارت ها و غنای کلی زندگی داشته باشد.

مزایای تربیت هنری کودکان در یک نگاه

  • آموزش هنر به کودکان و نوجوانا در رشد مهارت های حرکتی، مهارت های زبانی، مهارت های اجتماعی، تصمیم گیری، ریسک پذیری و خلاقیت کمک می کند.
  • آموزش هنر، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ خود و همچنین با جهان بزرگ‌تر پیوند می‌دهد.
  • فعالیت گروهی هنری باعث افزایش مشارکت کودکان و توسعه مهارت های کار تیمی می‌شود.
  • کودکان عادات، رفتارها و نگرش‌های مثبت را یاد می‌گیرند.
  • هنر خلاقیت را بهبود می‌بخشد.
  • مهارت های تفکر انتقادی را تقویت می‌کند.
  • هنر روش‌های یادگیری مهارت های زبانی را بهبود می‌دهد.
  • هنرها یادگیری را در موضوعات دیگر گسترش داده و غنی می‌کنند.
  • تربیت هنری به تجربه‌های لذت‌بخش و شادی‌آفرین منجر می‌شود.

چگونه والدین می توانند فرزندان خود را به شرکت در هنرهای خارج از مدرسه تشویق کنند؟

راه‌های زیادی وجود دارد که والدین می‌توانند فرزندان خود را به شرکت در کارگاه ‌ها، دوره ها و کلاس‌های هنری خارج از مدرسه تشویق کنند.

مشارکت دادن کودکان در فعالیت های هنری و فرهنگی

فرزندتان را به موزه‌ها، گالری‌های هنری، کنسرت‌ها و اجراهای تئاتر ببرید. آنها را در معرض اشکال مختلف هنر قرار دهید و تشویق کنید که سؤال بپرسند و نظرات خود را در مورد آنچه می بینند، بیان کنند.

ثبت نام در دوره ها و کلاس های هنری

به دنبال دوره ها و کلاس‌ هایی در جامعه خود باشید که بر هنرهایی مانند نقاشی، طراحی، شعر و ادبیات، مجسمه ‌سازی، موسیقی یا رقص تمرکز دارند. فرزندتان را تشویق کنید کلاس های مختلف را امتحان کند تا ببیند از چه چیزی بیشتر لذت می‌برد.

از علایق هنری کودکان و نوجوانان حمایت کنید

اگر فرزندتان به شکل خاصی از هنر، مانند نواختن ساز یا نوشتن شعر علاقه نشان می‌دهد، او را تشویق کنید که آن را دنبال کند. به آنها کمک کنید منابع و فرصت هایی برای توسعه مهارت ها و استعدادهای هنری خود پیدا کنند.

هنر را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید

فرزندپروری خلاق ایجاب می‌کند که به عنوان یک خانواده در فعالت های هنری شرکت کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک شب هنری خانوادگی داشته باشید که در آن همه آثار هنری خود را خلق کنند یا با هم در یک اجرای نمایش، آهنگ یا نمایش شرکت کنند.

هنر بهره‌گیری از فناوری برای تربیت هنری

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می‌تواند به کودکان کمک کند تا در مورد هنرها یاد بگیرند و با آن درگیر شوند، مانند تورهای موزه مجازی، کلاس‌های هنری آنلاین و ویدیوهای آموزشی در آپارات یا یوتیوب.

به یاد داشته باشید، مهم‌ترین چیز این است که خلاقیت فرزندتان را تشویق کنید و فرصت‌هایی برای کشف و بیان خود از طریق هنر برای او فراهم کنید. با انجام این کار، می‌توانید به آنها کمک کنید تا مهارت ها و علایق مهمی را توسعه دهند که می‌تواند زندگی آنها را برای تمام عمر زیباتر، لذتبخش‌تر و غنی‌تر کند.

تربیت هنری کودکان در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت

فعالیت های کارگاهی می تواند راه بسیار خوبی برای ارائه آموزش های هنری به کودکان و نوجوانان باشد. کارگاه ‌ها به کودکان اجازه می‌دهند تا در یادگیری عملی شرکت کنند و اَشکال مختلف هنری را در یک محیط ساختاریافته و حمایت‌کننده کشف کنند.

در سرسرا فعالیت هایی را برای کودکان در نظر می‌گیریم که از هر نظر برای کودکان مناسب باشد تا اطمینان حاصل کنیم که این فعالیت ها فرصت هایی را برای ابراز خلاقیت و فردیت آنان فراهم می‌کند.

ما در دوره های سرسرا یک برنامه روشن و همه‌جانبه برای کارگاه تهیه کرده‌ایم، شامل برنامه‌ای از فعالیت ها و اهداف برای آنچه کودکان یاد می‌گیرند و خلق می‌کنند. این برنامه‌ها با وجود ساختارمندی دارای انعطاف و سازگار با نیازها و علایق کودکان است.

در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت کودکان را تشویق می‌کنیم تا خلاقیت و فردیت خود را از طریق آثار هنری خود بروز دهند.

در سرسرا به کودکان در مورد فعالیت های هنری و خلاقانه‌شان بازخورد مثبت و سازنده می‌دهیم و آنها را تشویق می‌کنیم تا در فرآیند خلاقیت خود تفکر و آن را ارزیابی کنند.

ما با طرح سؤالات باز و ارائه بازخورد سازنده به کودکان کمک می کنیم مهارت های خود را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس خود را ارتقاء دهند.

برای پیش ثبت نام در دوره های پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان مبتنی بر فعالیت های هنری به بخش سرسرای خلاقیت در وبسایت مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت مراجعه نمایید.

منابع

classroom.synonym.com

libertyclassicalacademy.org

senecaacademy.org

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *