آموزش صلح به کودکان با فعالیت های هنری

آموزش صلح به کودکان با فعالیت های هنری

در دنیایی که اعمال خشونت‌آمیز بیشتر اخبار روزانه را به خود اختصاص داده و درد و رنج روزافزون در اطراف ما شیوع دارد، صلح باید در قلب هر رویکرد آموزشی قرار گیرد. آموزش صلح برای افراد در هر سنی مهم است، اما دوران کودکی موثرترین زمان برای آموزش صلح و یادگیری در مورد مهارت های حل تعارض است. به همین دلیل، در این مطلب از وبلاگ سرسرا: مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت به آموزش صلح به کودکان از طریق فعالیت های هنری پرداختیم. همچنین به این دلیل که ترویج صلح از طریق تعلیم و تربیت یکی از ارزش‌های اصلی و مورد تاکید در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت است.

همانطور که کودکان رشد می‌کنند، جهان‌بینی منحصر به فرد خود را شکل می‌دهند و یاد می‌گیرند که چگونه با افراد اطراف خود ارتباط برقرار نمایند. یادگیری در مورد صلح یک فرصت فوق‌العاده برای کودکان برای ایجاد دیدگاه‌های صلح‌آمیز از جهان اطراف خود است. اگر بتوانیم بچه ‌ها را به مهارت‌ هایی مجهز کنیم که باید انسان‌هایی باشند که روابط سالمی ایجاد کنند و مشکلات را به روش‌هایی حل کنند که برای کرامت ذاتی دیگران ارزش قائل شود، دنیای فردای ما جایی بهتر از امروز خواهد بود.

صلح چیست و چه ابعادی دارد؟

صلح (peace) یعنی دوستی و هماهنگی اجتماعی در غیاب خصومت و خشونت. در مفهوم اجتماعی، صلح معمولاً به معنای فقدان درگیری و نزاع (مانند جنگ) و رهایی از ترس از خشونت بین افراد یا گروه‌ها است. به عبارت دیگر، صلح حالتی از هماهنگی و آرامش است که با فقدان خشونت، درگیری یا خصومت مشخص می‌شود.

معمولا صلح را به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می‌کنند. صلح مثبت به فقدان خشونت و وجود عدالت، برابری و هماهنگی اشاره دارد. باعث رفاه و شکوفایی افراد و جوامع می‌شود. صلح مثبت فراتر از عدم وجود درگیری‌های فیزیکی است تا به علل ریشه‌ای خشونت مانند فقر، تبعیض و بی عدالتی رسیدگی کند.

از سوی دیگر صلح منفی به فقدان خشونت مستقیم یا درگیری آشکار اشاره دارد. در این صورت، اغلب از طریق استفاده از زور یا قدرت، مانند مداخلات نظامی، صلح به دست می‌آید. در حالی که صلح منفی ممکن است به طور موقت شعله‌های خشونت را خاموش کند، اما به مسائل اساسی نمی‌پردازد یا شرایط پایدار برای صلح ایجاد نمی‌کند.

مفهوم صلح مثبت حاکی از آن است که صلح پایدار تنها با پرداختن به عوامل سیستمی و ساختاری که به خشونت و درگیری می‌انجامند، می‌تواند به دست آید. صلح مثبت با ترویج عدالت اجتماعی، حقوق بشر و حکومت فراگیر به دنبال ایجاد شرایطی است که در آن همه افراد بتوانند با عزت و هماهنگی زندگی کنند.

همچنین صلح می‌تواند در سطوح مختلف از جمله صلح درونی (درون فردی)، صلح بین افراد، جوامع و ملت‌ها وجود داشته باشد. صلح جهانی یک آرزوی اساسی افراد و جوامع است و برای توسعه برابری، عدالت، رفاه و شکوفایی استعدادهای انسانی ضروری است.

آموزش صلح چیست؟

آموزش صلح (peace education) یک فرآیند آموزشی است که با آموزش مفاهیم و مهارت های مرتبط با صلح، دوستی، مفاهمه و حل تعارض به ایجاد صلح و تفاهم بین مردم و جوامع کمک می‌کند. این نوع آموزش به مردم می‌آموزد که با گفتگو و مفاهمه و نه با استفاده از هیچ سلاحی، اختلافات خود را حل کنند.

این حوزه آموزشی قصد دارد در مورد جنبه‌های مختلف صلح و اهمیت آن آموزش دهد؛ بنابراین، مدارا، عدالت اجتماعی و عدم خشونت را ترویج می‌کند. آموزش صلح، شامل پرورش تفاهم، همدلی، همکاری و احترام به تنوع است.

ضرورت و اهمیت آموزش مفهوم صلح و مهارت های مصالحه به کودکان

آموزش صلح برای همه مهم است، به ویژه برای کودکانی که هنوز در حال ساختن هویت و ارزش‌های خود هستند. وقتی به کودکان می‌آموزیم صلح طلب باشند، به آن‌ها امکان می‌دهیم الگوی مثبتی برای بزرگسالان اطرافشان باشند.

آموزش صلح به کودکان نه تنها ضروری است بلکه بسیار مهم است. در ادامه برخی دلایل اهمیت و ضرورت آموزش به کودکان را توضیح می‌دهیم:

پرورش همدلی و شفقت

القای ارزش‌های صلح و تفاهم در سنین پایین، به کودکان کمک می‌کند تا همدلی و شفقت را نسبت به دیگران توسعه دهند. آن‌ها یاد می‌گیرند که دیدگاه‌های مختلف را درک کنند و به آن‌ها احترام بگذارند، که می‌تواند منجر به روابط بهتر و توسعه مهارت های حل تعارض شود.

توسعه مهارت های حل تعارض

آموزش صلح به کودکان شامل آموزش مهارت حل تعارض به آن‌ها نیز می‌شود. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه به طور موثر ارتباط برقرار کرده، مذاکره کنند و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای اختلاف نظرها را پیدا نمایند. این مهارت ها برای بهبود روابط و موقعیت‌های مختلف در طول زندگی آن‌ها ضروری است.

شکلگیری آینده‌ای صلح آمیز

کودکان سازندگان آینده هستند و اگر به دانش، درک صلح و مهارت های مرتبط مجهز شوند، به احتمال زیاد به شکلگیری یک جامعه صلح آمیز و عاری از خشونت کمک خواهند کرد. با آموزش صلح، ما در آینده‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنیم که خشونت کمتر و مفاهمه و دوستی بیشتری در آن حاکم باشد.

جلوگیری از خشونت

خشونت اغلب از فقدان صلح و تفاهم ناشی می‌شود. با آموزش صلح به کودکان می‌توانیم از تمایلات و رفتارهای خشونت‌آمیز جلوگیری کنیم. کودکان یاد می‌گیرند که به نارضایتی‌ها به صورت مسالمت‌آمیز رسیدگی کنند، احساسات خود را به روش‌های سالم‌تری بیان نمایند و از طریق همدلی و درک متقابل، چالش‌ها و مسائل خود را حل نمایند.

تقویت رشد اجتماعی و عاطفی

آموزش صلح به کودکان مهارت های اجتماعی و عاطفی مهمی را می‌آموزد. آن‌ها یاد می‌گیرند که احساسات خود را مدیریت کنند، همدلی را توسعه و روابط مثبت را پرورش دهند. این مهارت ها به نوبه خود منجر به بهبود سلامت روان، عزت نفس و بهزیستی اجتماعی بیشتر می‌شود.

ترویج تنوع و مشارکت

آموزش صلح به کودکان در مورد اهمیت تنوع آموزش می دهد و تکثرگرایی را تشویق می‌کند. کودکان یاد می‌گیرند که از تفاوت‌ها را پاس بدارند و از آن‌ها استقبال کنند و حس احترام متقابل و مشارکت را در بین افراد با هر زمینه‌ای پرورش دهند.

تربیت شهروندان جهانی مسئول

از آنجایی که جهان به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته می‌شود، تربیت کودکان به عنوان شهروندان جهانی مسئول بسیار مهم است. آموزش صلح به کودکان کمک می‌کند تا نقش خود را در جامعه جهانی درک کنند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقداماتی را انجام دهند که صلح، عدالت و برابری را ترویج می‌کند.

مقاومت در برابر تأثیرات منفی

آموزش صلح به کودکان، آن‌ها را با مهارت‌ های تفکر انتقادی مجهز می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تأثیرات منفی مانند پرخاشگری، تبعیض و تعصب را زیر سؤال ببرند و در برابر آن‌ها مقاومت کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که القائات و باورهای مضر را به چالش بکشند و ارزش‌های جهانی عدالت و برابری را ترویج کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، آموزش صلح به کودکان نه تنها یک ضرورت است، بلکه برای رشد فردی، اجتماعی و جهانی آن‌ها نیز حیاتی است. با آموزش صلح و مهارت های زندگی صلح آمیز، ما نسلی را پرورش می‌دهیم که مجهز به توانایی‌ها و طرز فکر درست، برای ساختن آینده‌ای بهتر است.

نقاشی بادبادک بازی کودکان

فعالیت های هنری برای آموزش صلح به کودکان

انواع فعالیت های هنری شیوه‌هایی موثر برای آموزش صلح به کودکان است. در ادامه برخی از فعالیت‌ های هنری برای آموزش صلح به کودکان را پیشنهاد می‌کنیم.

نقاشی دیواری مشارکتی

از کودکان بخواهید با همدیگر نقاشی دیواری بکشند که نشان‌دهنده صلح باشد. لوازم مختلف هنری مانند رنگ، نشانگر و مداد رنگی را در اختیار آن‌ها قرار دهید. آن‌ها را تشویق کنید که نمادهای صلح، مانند کبوتر، علائم صلح و شاخه‌های زیتون را در آن بگنجانند.

پرچم‌های صلح

به هر کودک یک تکه پارچه مستطیلی کوچک و وسایل هنری مانند نشانگر پارچه یا رنگ بدهید. از آن‌ها بخواهید پارچه خود را با نمادهای صلح آمیز یا پیام‌های مثبت تزئین کنند. هنگامی که کار به پایان رسید، همه پرچم‌ها را به یک ریسمان بچسبانید تا یک گلدسته پرچم صلح ایجاد شود.

سنگ‌های صلح

سنگ‌های صاف و وسایل هنری مانند رنگ یا نشانگر را برای کودکان فراهم کنید. از آن‌ها بخواهید که سنگ‌ها را با تصاویر صلح آمیز یا پیام‌های الهامبخش تزئین کنند. سپس این سنگ‌ها را می‌توان به عنوان یادآوری صلح و آرامش در یک باغ یا فضای عمومی قرار داد.

کلاژهای صلح

انواع مجلات، روزنامه‌ها و عکس‌های قدیمی را به کودکان بدهید. از آن‌ها بخواهید تصاویری را که نشان‌دهنده صلح برای آن‌ها است، برش دهند و آن‌ها را روی یک کاغذ بزرگ یا تخته پوستر بچینند. آن‌ها را تشویق کنید تا در مورد انتخاب‌های خود و آنچه که هر تصویر برای آن‌ها نشان می‌دهد، بحث کنند.

تابلوی صلح

وسایل کاردستی مانند کاغذ رنگی، ریسمان، قیچی و چسب را در اختیار کودکان قرار دهید. از آن‌ها بخواهید شکل‌ها و نمادهای مختلفی را ایجاد کنند که نشان‌دهنده صلح باشد. سپس کودکان می‌توانند این اشکال را به هم متصل کنند تا تابلویی ایجاد کنند که بتوان آن را آویزان کرد و نمایش داد.

شعر صلح

از کودکان بخواهید شعرهای خود را درباره صلح بنویسند. آن‌ها را تشویق کنید تا به معنای صلح فکر کنند و ببینند چگونه می‌توانند صلح را در زندگی روزمره خود ترویج کنند. در مرحله، کودکان می‌توانند شعر خود را با طراحی یا نقاشی به تصویر بکشند.

ماندالاهای صلح

به کودکان در مورد ماندالاها آموزش دهید که طرح‌های دایره‌ای هستند که نماد وحدت در عین کثرت، تمامیت و تعادل هستند. الگوهای دایره‌ای و لوازم هنری مانند مداد رنگی، نشانگر یا رنگ را در اختیار آن‌ها قرار دهید. از آن‌ها بخواهید که ماندالای صلح خود را با استفاده از نمادها و الگوهای مختلف بسازند.

عروسک‌های صلح

کودکان را برای ساختن عروسک‌های صلح آمیز خود با استفاده از موادی مانند کیسه‌های کاغذی، نمد و تزئینات راهنمایی کنید. آن‌ها می‌توانند از این عروسک‌ها برای اجرای سناریوهای صلح آمیز و بحث در مورد چگونگی حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و درگیری‌ها استفاده کنند.

قصه‌گویی صلح‌آمیز

داستآن‌هایی را برای کودکان بخوانید یا بگویید که بر اهمیت صلح و عدم خشونت تأکید دارند. پس از آن، از آن‌ها بخواهید تصاویری با الهام از داستان ترسیم کنند یا از آن‌ها بخواهید با استفاده از وسایل و لباس‌ها، قسمت‌هایی از داستان را اجرا کنند.

مجسمه‌های صلح‌آمیز

به کودکان گل رس یا خمیر بازی بدهید و از آن‌ها بخواهید مجسمه‌هایی بسازند که نشان‌دهنده صلح هستند. آن‌ها را تشویق کنید که در هنگام شکل دادن به مجسمه‌های خود به آرامش، دوستی و همدلی فکر کنند.

با آموزش صلح به کودکان، جهان بهتری بسازیم

آموزش صلح به کودکان از طریق فعالیت ‌های کارگاهی هنری، رشد اجتماعی و عاطفی آن‌ها را تقویت می‌کند و در عین حال به ساختن جامعه و جهانی صلح آمیزتر یاری می‌رساند. ما در سرسرا؛ مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت تحقق چنین آینده‌ای در پیش رو داریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و پیش ثبت نام در دوره های کودک و نوجوان سرسرا از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در زیر این صفحه، با همکاران ما در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت تماس حاصل فرمایید.

 

منابع

vedantu.com/blog

teachingexpertise.com

therippleeffecteducation.ca

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *