نقش هنر در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان

نقش هنر در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان

کودکان از سنین پایین به طور طبیعی درگیر هنر می‌شوند. احتمالاً آنها را در حال خط خطی کردن با مداد رنگی، گچ، خودکار و هر چیز دیگری که به دستشان می‌رسد، دیده‌اید. خلق هنر فقط یک سرگرمی صرف نیست. فعالیت هنری تأثیرات مثبت و منحصر به فرد متفاوتی بر کودکان پیش دبستانی، کودکان خردسال و نوجوانان دارد که در مورد سایر فعالیت‌ها چنین نیست. نقش هنر در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان یکی از این تاثیرات ارزشمند است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

خلاقیت یکی از مهم‌ترین مهارت هایی است که در عصر امروز باید از آن برخوردار شد زیرا ذهن خلاق علاوه بر ایجاد غنای درونی، راه حل‌های نوآورانه‌‌ای برای مسائل پیچیدۀ زندگی امروزی ارائه می‌دهد.

هنر فضایی خلاقانه و وسیله‌ای برای ابراز وجود برای کودکان فراهم می کند.

ممکن است تعجب کنید که چه اتفاقی می‌افتد وقتی کودکان به فعالیت‌های هنری می‌پردازند؟ پاسخ این است که آنها با پردازش ایده‌ها، احساسات و تخیل، خلاقیت خود را آزاد می‌کنند و آنها را با کمک مداد و خودکار، رنگ‌ها، خمیر بازی، نمایش، سفال و غیره بیان می‌نمایند.

مؤسسه ملی بهداشت آمریکا در مقاله خود با تاکید بر اهمیت هنر در رشد کودک می‌گوید: اگرچه برخی ممکن است آموزش هنر را یک امر تجملی بدانند، اما فعالیت های هنری یکی از اجزای سازنده رشد و توسعه خلاقیت کودک هستند. یادگیری، آفرینش و ستایش از زیبایی‌شناسی بصری ممکن است بیش از هر زمان دیگری برای رشد نسل بعدی کودکان و رشد آنها مهم باشد.

هنر محرک خلاقیت و مهارت های حل مسئله است

جادی از یک حرفه موفق لذت می‌برد. راز موفقیت او رویکرد خلاقانه حل مسئله است. جادی از والدینش به خاطر پرورش جنبه خلاقانه‌اش، که امروزه به نقطه قوت او تبدیل شده، تشکر می‌کند. آنها نه تنها او را در سنین پایین با لذت بازی با رنگ‌‌ها آشنا کردند، بلکه او را در معرض انواع فعالیت کارگاهی مثل سفالگری، و فعالیت‌های هنری و صنایع دستی قرار دادند که ذهن خلاق او را تیزتر کرد.

یک پروژه هنری با یک جرقه خلاقانه شروع می‌شود و به بچه ها اجازه می‌دهد تخیل خود را به کار بگیرند، اما همچنین مهارت های تفکر منطقی آنها را نیز تقویت می‌کند!

احتمالاً در مورد تئوری مغز راست، مغز چپ شنیده اید. ایده این بود که افراد خلاق “راست مغز” هستند زیرا مغز راست تصویری و هنری تر است، در حالی که مغز چپ کلامی، تحلیلی و جزئیات‌محور است.

حقیقت این است که هر دو طرف با هم کار می‌کنند و هنر ابزاری عالی برای کمک به بچه ‌ها برای درک یک مفهوم خلاقانه از ابتدا تا انتها، حل چالش‌ها و اشتباهات هنری و سرگرمی در حین یادگیری است.

نقش هنر در شکوفایی خلاقیت حرکتی ظریف

مربیان گزارش می‌دهند که تعداد بیشتری از کودکان با مهارت های حرکتی ظریف توسعه نیافته وارد مدارس می‌شوند. فعالیت های هنری یک راه سرگرم‌کننده و آسان برای تغییر همه چیز و کمک به کنترل ذهن و بدن و توسعه مهارت و خلاقیت حرکتی است.

به عنوان مثال نقاشی را در نظر بگیرید. قلم موها مانند مداد نگه داشته می‌شوند، اما ضربه‌ها دقیق‌تر هستند و نتیجه بسیار هیجان‌انگیزتر از نوشتن کلمات است! نقاشی هماهنگی دست و چشم را آموزش می‌دهد زیرا هنرمندان کوچک سعی می‌کنند خطوط، شکل، جهت و الگوهای مربی را پیاده کنند.

نقش هنر در رشد تخیل خلاق کودکان

یک اثر هنری تفسیری از عقاید و احساسات کودکان است. وقتی از کودک می‌خواهید یک روز بارانی یا یک زمین بازی ترسیم کند، آنها از تخیل خود برای ترسیم آنچه در ذهن خود تصور کرده‌اند استفاده می‌کنند و این اولین قدم آنها به سمت تفکر خلاق است. آنها آن را روی کاغذ می‌ریزند و تخیل خود را با رنگ‌ها پر می‌کنند. محصول نهایی علاوه بر تجسم تخیل کودکان، توانایی آنان در تجزیه و تحلیل چیزها را نشان می‌دهد.

«خلاقیت را نباید با استعداد، مهارت یا هوش اشتباه گرفت. خلاقیت این نیست که کاری را بهتر از دیگران انجام دهیم، بلکه در مورد تفکر، کاوش، کشف و تخیل است.» مری آن کوهل، نویسنده و پژوهشگر کودکان

توسعه خلاقیت ایده‌پردازی و بیان آن با فعالیت هنری

در دنیای هنر، طراحی به معنای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد شکل و ساختار ایده های شماست، در حالی که در دنیای فناوری، تفکر طراحی به عنوان حل خلاقانه مسئله شناخته می‌شود. طراحی فناورانه عناصری را هم از علم و هم از هنر می‌گیرد. بنابراین فعالیت های هنری توانایی و خلاقیت فرزند شما در ایده‌پردازی را تقویت می‌کند.

داشتن ایده رایج است زیرا همه ایده‌‌هایی دارند، اما چیزی که غیر معمول است توانایی بیان خلاقانه ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها با جهان است. این یک فرآیند ابتکاری است و همه نمی‌توانند بر آن مسلط شوند. بنابراین، همراهی با هنر می‌تواند به کودکان در بیان ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران کمک کند. در دراز مدت، آنها فن بیان خلاقانه را یاد خواهند گرفت.

هنر برتر از گوهر آمد پدید

نقش هنر در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان، گسترده و عمیق است. هنر به کودکان اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را توسعه دهند که در طول زندگی آنها مهم است.

انجام فعالیت هنری راهی برای بیان خود است. این نوع فعالیت ها به بچه ها امکان می‌دهد احساسات خود را بیان کنند و با آن کنار بیایند.

همچنین کار هنری با فراهم کردن فرصت‌هایی برای آزمایش ایده‌های جدید، روش‌های جدید تفکر و حل مسئله، رشد ذهنی را در کودکان تقویت می‌کند.

هنر حواس کودکان را در بازی های بی‌پایان درگیر می‌کند و از رشد مهارت های شناختی، اجتماعی – عاطفی و چند حسی حمایت می‌کند. با پیشرفت کودکان در مدرسه ابتدایی و فراتر از آن، هنر همچنان فرصت‌هایی را برای رشد مغز، تسلط بر خود، تاب آوری، عزت نفس و توسعه خلاقیت فراهم می‌کند.

یکی از اهداف سرسرا: مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت این است که از طریق برگزاری فعالیت های کارگاهی در زمینه‌های هنری فرصتی را برای شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان فراهم کند.

دوره پرورش خلاقیت کودکان یکی از برنامه‌های سرسرا در این زمینه است که با تکیه بر فعالیت‌های هنری و انواع بازی‌های فکری سعی در تقویت و شکوفایی خلاقیت کودکان دارد.

 

منابع:

nagc.org

paintingtogogh.com

moonpreneur.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *