پرورش خلاقیت نوجوانان: دوره سفر خیال

,
پرورش خلاقیت نوجوانان: دوره سفر خیال

کارگاهی برای رشد تخیل، خلاقیت و هنرورزی

دوره‌های مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت با شیوه فعالیت کارگاهی و متفاوت از فضای کلاس‌های درس یک طرفه اجرا می‌شود. در شیوه رایج کلاسی، معلم با سخنرانی و تدریس با هدف انتقال دانش سعی می‌کند دانش‌آموزان را با موضوعات مختلف آشنا کند اما در فعالیت کارگاهی، از طریق همفکری و همکاری یک اندیشه، ایده یا اثر ارزشمند ساخته می‌شود.

در کارگاه‌های نوجوانان علاوه بر توجه به نیازهای طبیعی، سازگار با مراحل رشد و علائق شخصی، فضایی برای ساخت و ساز فکری به صورت گروهی تدارک دیده شده است. از طریق ایجاد فرصت‌هایی که باعث بروز امکان‌ها و استعدادهای افراد می‌شود، آموزش و یادگیری باعث شکوفایی شخصیت همچنین رشد هوش اجتماعی و ارزش‌هایی مثل دوستی و کار گروهی خواهد بود.

دوره سفر خیال چیست؟

مدارس، اغلب در پی تربیت قالبی هستند یعنی می‌خواهند از انسان‌ها و شخصیت‌های گوناگون یک محصول و فراورده همسان بسازند. اما همان طوری که بعضی از منتقدان نظام آموزشی همچون جان دیوئی، الیوت آیزنر و ماکسین گرین می‌گویند هنرها می‌توانند بستری برای رشد قوه تخیل همچنین ادراک بهتر خود و جهان باشند.

از آنجا که ما در صدد فعالیتی مکمل برای مدارس یا گاه متفاوت از شیوه‌های مرسوم هستیم در کارگاه‌ها در پی ترکیبی از فعالیت‌های مبتنی بر اندیشه‌ورزی و هنر و بازی هستیم. در کارگاه‌های سرسرا نیز سراغ موضوعاتی می‌رویم که می‌توانیم جزییاتش را با مشارکت شرکت‌کنندگان ساخت و پرداخت کنیم یا با هم‌اندیشی بعضی از موضوعات را تغییر دهیم و موضوعاتی دیگر را انتخاب کنیم.

بنابراین در دوره سفر خیال نیز موضوعاتی کلی مثل هویت، خودشناسی، درک خود و دیگران، آشنایی با ظرفیت‌های ذهن، توانایی‌ها و به کارگیری آن‌ها برای اولین دوره انتخاب می‌شود.

طی جلسات اول با توجه به نظرات شرکت‌کنندگان و علائقشان به سمت موضوعات و مثال‌های خاص‌تر و شخصی‌تر می‌رویم.

با توجه به این که آغاز نوجوانی، ورود به مرحله ممتازتری برای یادگیری و توسعه ظرفیت فکری است، هر دوره با گفت‌و‌گوی گروهی، مشارکت در نظرپردازی و خوب شنیدن و دیدن همدیگر آغاز شده و در انتها به یک فعالیت یا پروژه گروهی ختم می‌شود.

در ابتدای نوجوانی است که موضوعاتی مثل هویت، مسئولیت، ارتباط با دیگران و ایفای نقش در زندگی خود و دیگران ممکن است موضوعیتی بیشتر از قبل پیدا کند.

همان طور که قبل‌تر به نقش مثبت هنرها در رشد و شکوفایی شخصیت اشاره شد، محور اصلی دوره‌های نوجوانان فعالیت خلاقانه فکری در ترکیب با فعالیت بدنی مثل دست‌‌ورزی با رویکرد هنری است.

رویکرد تربیت هنری چیست؟

به طور مختصر می‌توان گفت تربیت هنری (art education) دارای معانی و رویکردهای مختلفی است.

تربیت هنری هم به معنای آموزش هنر و هم به معنای کمک از هنر برای تربیت و هم به معنای تربیت در حین فعالیت هنری است.

منظور ما از رویکرد هنری یا تربیت هنری این است که هنر در جریان یادگیری و آموزش دوره‌ها نقش اصلی دارد. خیال‌ورزی و نگاه هنرمندانه به موضوعات، استفاده از آثار هنری و خلاق مثل داستان، فیلم، عکس و انیمیشن اساس همه دوره‌ها است.

سطوح مختلف دوره سفر خیال

دوره‌های پرورش خلاقیت نوجوانان در سه سطح (سالانه) به هم پیوسته با عناوین زیر طراحی و اجرا می شود:

  1. سفر خیال
  2. دنیای ایده‌ها
  3. آتلیه هنر

دوره اول با نام سفر خیال 10 تا 12 جلسه است که از معرفی در جلسه اول تا خودارزیابی در آخرین جلسه ادامه می‌یابد.

هر ترم یک تا سه جلسه عمومی برای گفتگو با والدین در نظر گرفته شده که با حضور اساتید و متخصصین تعلیم و تربیت و روانشناسی، اصول آموزشی مدرسه هنر و خلاقیت و نیز فرایند کارگاهی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در واقع، دوره‌های کودکان و نوجوانان، با نگاهی کل‌گرایانه به تعلیم و تربیت (holistic education)، برای مشارکت و تعامل میان معلم و تسهیلگر، اساتید مشاور و راهنما، والدین گرامی و کودکان و نوجوانان عزیز طراحی شده است.

بنابراین بهتر است که والدین نیز خود را آماده همراهی در این سفر نموده و همگام با فرزندانشان در مسیر خودشکوفایی و نو شدن همراهمان باشند.

دوره نوجوانان از گروه سنی 10تا 15 سال تدارک دیده شده است:

  • گروه کلاس پنجم و ششم
  • گروه کلاس هفتم و هشتم
  • گروه کلاس نهم و دهم

مبانی و اصول دوره‌های کودک و نوجوان مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت

طراحی برنامه درسی دوره در عین اتکا به بعضی از مکاتب و اصول مقبول و مهم تعلیم و تربیت نوین، به اصل تجربی بودن یا محور قرار دادن تجربه کارگاهی، ارزیابی و نیز بازطراحی آن اهمیت می‌دهد.

با وجود مشخص بودن چارچوبی منعطف برای آموزش اما هر کارگاه به فراخور زمینه فرهنگی و اجتماعی آن متفاوت با کارگاه دیگر است.

به بیان تخصصی‌تر، مبانی علمی، روانشناختی و چشم‌اندازهای فلسفی و هنری الهام‌بخش دوره‌ها عبارتند از:

  • توجه به روانشناسی پیاژه‌ای و بعد پیاژه‌ای
  • نظریه یادگیری سازه‌گرایی
  • هنر به منزله تجربه از جان دیوئی
  • نظریه هوش‌های چندگانه هوارد گاردنر
  • برنامه فلسفه برای کودکان متو لیپمن

بعضی از مضمون (theme) و موضوع‌هایی که ممکن است بیشتر مورد توجه ما باشند در مقالات و محتواهایی که به تدریج روی سایت گذاشته می‌شوند خواهند آمد اما به طور مختصر باید به مواردی مثل خودشناسی با کمک هنر، رشد تخیل، پرورش خلاقیت، هوش‌های چندگانه (هوش هنری، هوش فضایی،…)، صلح، امید، خودشکوفایی، توانایی و رشد گروهی اشاره کرد.

اهداف دوره‌های پرورش خلاقیت کودک و نوجوان

هر چند در اغلب دوره‌های مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت ما با یک سفر از خیال‌ورزی تا خلق اثر، ساخت داستان یا حل مسئله خلاق روبرو هستیم، اما در هر کدام از دوره‌ها ممکن است تأکید و توجه خاص و بیشتری بر بعضی موضوعات باشد.

اهداف اصلی دوره سفر خیال عبارتند از:

  • پرورش تفکر (خلاق، نقاد و مراقبتی)
  • افزایش قدرت حل مسئله و طرح مسئله خلاق
  • پرورش تخیل، هوش هنری، هوش فضایی، هوش معنوی
  • مشارکت گروهی و مهارت ارتباط اجتماعی

این اهداف با طی مسیری به تدریج و با روش‌هایی مثل گفت و گو، سوال و نقد گروهی، آفریدن اثر هنری، نقد هنری، انجام پروژه فردی و با مشارکت گروهی حاصل می‌شود.

در تمام فعالیت‌های آموزشی مدرسه، مسیری از تخیل و تجسم تا خلاقیت و آفرینشگری هنری را طی می‌کنیم.

 

پیش ثبت نام دوره

کسب اطلاعات بیشتر درباره روز برکزاری و هزینه دوره: 09936994575

برای مثال:‌ شهرک آپادانا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *