دوره پرورش خلاقیت کودکان

,
دوره پرورش خلاقیت کودکان

دوره پرورش خلاقیت کودکان چیست و چه ضرورتی دارد؟

دوره‌های مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت با شیوه فعالیت کارگاهی و متفاوت از فضای کلاس‌های درس اجرا می‌شود. در شیوه رایج کلاسی، معلم با سخنرانی و تدریس با هدف انتقال دانش سعی می‌کند دانش‌آموزان را با موضوعات مختلف آشنا کند اما در فعالیت کارگاهی، از طریق طرح سؤال،‌ ایجاد کنجکاوی در کودک، ساخت فضای تعاملی جمعی،‌ مشارکت، خوانش قصه و تقویت مهارت دیداری و شنیداری، نمایش، بازی و همچنین هنرهای تجسمی دست به خلق و آفرینش ایده یا اثر نو می‏ زند.

پیکاسو، نقاش بزرگ اسپانیایی، معتقد است:

“همه کودکان خلاقند؛ آن چه که اهمیت دارد این است که خلاق بمانند”.

این جمله اهمیت محیط آموزشی و برخورد اطرافیان کودکان را در حفظ و پرورش خلاقیت نشان می‌دهد زیرا عنصر خلاقیت به صورت ذاتی در وجود همه افراد نهاده شده است.

ما قصد داریم در مدرسه ایرانی هنر و خلاقیت، محیطی امن و سازنده برای کودکان پنج تا هشت سال -در دو گروه سنی ۵ و۶ سال و ۷و۸ سال- فراهم کنیم تا در مسیر شکوفایی و پرورش خلاقیت کودکان قدم برداریم.

بدین منظور،‌ دوره پرورش خلاقیت کودکان در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

هر سطح شامل شش ترم خواهد بود.

وجه تمایز این دوره چیست؟

تمرین برای عجیب و غریب بودن،‌ متفاوت فکر کردن، متمایز عمل کردن و همچنین فاصله گرفتن از دنیای منظم و قابل پیش بینی زندگی را می‏ توان از ویژگی های خاص این دوره عنوان کرد چراکه می دانیم شکستن قالب‌ها و کلیشه‌ها در اکثر موارد برای افراد بسیار دور از دسترس بوده و قرار گرفتن در محیطی که به آنها اجازه اندیشیدن، سخن گفتن و خلق کردن بدون محدودیت را می‌دهد، منجر به کشف و رشد خلاقیت های سرکوب شده‌شان خواهد شد.

دستاوردهای دوره

موارد زیر از جمله دستاوردهای این دوره برای کودکان خواهد بود:

  • پرورش تخیل
  • جرأت ورزی
  • اعتماد به نفس
  • خودباوری
  • قدرت تأمل و تفکر
  • قدرت استدلال
  • قدرت حل مسئله
  • مهارت نه گفتن
  • مهارت‌های شنیدن و دیدن
  • مهارت‌های دست ورزی

جهت دستیابی به اهداف بالا، در هر جلسه ضمن آشنایی با یک مهارت فردی یا اجتماعی،‌ یکی از مفاهیم یا تکنیک‌های خلاقیت را تمرین خواهیم کرد.

در هیچ یک از مراحل دوره قصد نداریم کودکان را وارد دنیای تخصصی خلاقیت و همچنین مفاهیم علمی کنیم بلکه از طریق بازی، قصه و نمایش آن‌ها را با مفاهیم اولیه خلاقیت شامل سیالیت و انعطاف و ابتکار آشنا می‌کنیم.

سپس تکنیک های بارش فکری، ارتباط اجباری،‌ تخیل، فهرست صفات و سوالات و سینکتیکز و بعضی آموزش‌های غیر مستقیم با آنان کار شده و به تمرین، تکرار و تجربه خواهند پرداخت.

استفاده از هنر و رنگ،‌ داستان و قصه، ‌نمایش، ‌بازی،‌ ریتم و موسیقی از جمله ابزارهای اصلی این دوره در راستای پیشبرد اهدافش خواهد بود.

با توجه به پیوستگی محیط آموزشی، محیط خانواده کودکان و تأثیر متقابل این دو بخش بر روی یکدیگر، همراهی والدین عزیز بسیار برای ما حائز اهمیت است.

برای این منظور پیش از شروع دوره، طی یک وبینار رایگان در کنار این عزیزان خواهیم بود تا آنها را با ماهیت و ضرورت آنچه در طول این شش ترم می گذرد آشنا کرده و بتوانیم در عمل، در کنار یکدیگر به رشد موثرتر کودکان کمک کنیم.

در هر هفته از سطوح مقدماتی و پیشرفته دوره پرورش خلاقیت کودکان چه خواهد گذشت؟

هفته اول

در این بخش ضمن آشنایی با موضوعات شناخت و عشق ورزی به خود، با مفاهیم اولیه خلاقیت شامل سیالیت، انعطاف و ابتکار آشنا شده و آن‌ها را تمرین خواهیم کرد.

هفته دوم

در این بخش ضمن سفر به دنیای ناشناخته‌ها و آشنایی با مفهوم پذیرش تفاوت‌های بین فردی قصد داریم تا کودکان را با تکنیک بارش فکری آشنا کنیم.

هفته سوم

در این بخش ضمن پرداختن به مفهوم دوستی،‌ قصد داریم تا وارد دنیای بی جان اشیای درون منزل شده وکودکان با تکنیک ارتباط اجباری آشنا شوند.

هفته چهارم

در این بخش قصد داریم ضمن تاکید بر خیال‌ورزی و پرداختن به رویاهایمان،‌ به آسمان رفته و دست به خلق یک موجود جادویی بزنیم. پرداختن به مفهوم تخیل و چند تکنیک ساده تخیل از جمله مباحث اصلی این هفته خواهد بود.

هفته پنجم

در این بخش ضمن آشنایی با توانایی‏هایمان و همچنین مفاهیم شکست و پیروزی،‌ قصد داریم تا بر روی مهارت پشتکار داشتن،‌ تسلیم نشدن و تلاش مستمر برای رسیدن به خواسته‌هایمان تمرین داشته باشیم. آشنایی با تکنیک فهرست صفات و سوالات، از جمله اتفاق‌های اصلی این هفته خواهد بود.

هفته ششم

در این بخش ضمن پرداختن به موضوع صلح، شهامت و همچنین مهارت نه گفتن، ‌با تکنیک سینکتیکز آشنا شده و دست به خلق کتابی منحصر به فرد خواهیم زد.

برای شرکت در دوره چه باید کرد؟

  • پر کردن فرم پیش ثبت نام و ثبت اطلاعات اولیه کودک
  • شرکت در وبینار رایگان والدین برای آشنایی با مفاهیم پیش نیاز دوره
  • تماس راهبران دوره با شما جهت تکمیل ثبت نام
  • شروع دوره

آیا دوره پرورش خلاقیت کودکان پشتیبانی آموزشی نیز خواهد داشت؟

بله. هر هفته بعد از اتمام کارگاه، به کودکان فعالیتی اکتشافی داده خواهد شد تا در طی هفته برای آن دست به آفرینش بزنند. علاوه بر آن کودکان می‏توانند از خدمات ارایه شده در بخش معرفی کتاب و انیمیشن متناسب با موضوع هفته استفاده کنند.

 

پیش ثبت نام دوره

کسب اطلاعات بیشتر درباره روز برگزاری و هزینه دوره: 09936994575

برای مثال:‌ شهرک آپادانا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *